Zamknij Witaj! Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto tutaj. Rejestracja jest szybka i nie wymaga wypełniania skomplikowanych formularzy!
www.AionOnline.com.pl
Strony: [1] 2 3 ... 9
Drukuj
Autor Wątek: [Poradnik] Gladiator bez tajemnic - Ozonkowe kompendium wiedzy  (Przeczytany 82648 razy)
Ozonek
Użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomości: 69
Rasa: Asmodians
Klasa: Gladiator
Nick: Ozonek
Wersja: Europa




IGNORUJ
: Kwietnia 08, 2014, 18:08:05

Witajcie!

Z tej strony Kapitan Ozonek, od wielu lat przemierzający tereny Atrei, zazwyczaj mając do swojej dyspozycji dwuręczną, raczej ostrą broń, płytową zbroję i dużo, dużo agresji. W połączeniu z dość analitycznym umysłem i zamiłowaniem do liczb udało mi się posiąść dość sporą wiedzę na temat mechaniki Aiona. Podzielić się nią postanowiłem nie dlatego, że na tym forum pada dużo podstawowych pytań na temat klasy Gladiatora, a dlatego, że odpowiedzi są zazwyczaj udzielane przez osoby, które nie mają najmniejszego pojęcia o czym mówią, a ich uzasadnieniem jest "bo ktoś tak kiedyś gdzieś napisał", "a, słyszałem od kolegi", "no bo tak było w 1.9".

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!

I. Czy masz jaja, by zostać Gladiatorem?

Przede wszystkim muszę rozczarować wszystkich, którzy pod postacią Gladiatora oczekują klasycznego, niepowstrzymanego, niemal nieśmiertelnego warriora znanego z innych MMORPG. Aion'owy odpowiednik ofensywnego tanka jest mięciutki jak przeżuta żelka i łatwy do wykite'owania jak dzieciak na wózku inwalidzkim. Kiedyś tak nie było, lecz kilka lat aktualizacji nie pozostawiło na Gladiatorze suchej nitki, nie dając mu praktycznie żadnych nowych użytecznych narzędzi niezbędnych do przeżycia czy nawet znalezienia się w pobliżu swoich ofiar, za to wyposażając go w tonę nowych masówek. Ograniczona ilość umiejętności czyni tę postać dość prostą do rozpoczęcia gry, lecz krzywdzi ją na dłuższą metę. Zanim zrobisz Gladiatora zastanów się dobrze, bo jest mnóstwo silniejszych i bardziej wszechstronnych klas, lecz powiem ci jedno:

Jeśli uwielbiasz samobójczo szarżować na przeciwników mających olbrzymią przewagę liczebną, Jeśli czując krew swoich wrogów wpadasz w szał bojowy, jeśli masz jaja ze stali i szybki czas reakcji, to Gladiator jest klasą idealną dla ciebie!

*A jak szukasz klasy do łatwiutkiego facerollowania ludzi, to rób Gunnera, jak wszyscy tchórze.


II. Zdecydowani? A więc na początek Manastone'y, Stigmy oraz trochę kluczowej ogólnej wiedzy technicznej dla Gladiatora pod Greatsword/Polearm

Uwaga: mam zamiar używać angielskich nazw i popularnych określeń, także w razie wątpliwości zachęcam do użycia google lub opcji szukaj. Druga sprawa - większość informacji odnosi się do postaci 65 levelowych, nastawionych pod PvP. Umiejętności mogą się nieco różnić w zależności od rasy, ja używam terminologii Asmodian.

Cytuj
Parę słów o levelowaniu:

Wbijanie poziomów Gladiatorem w Aionie ogranicza się do robienia tony questów, gdyż niestety w przeciwieństwie do dystansowych DPS'ów i healerów nie radzi on sobie zbyt dobrze z farmieniem elit np. w Beshmundir Temple czy Dark Poeta. Generalnie rozwój postaci wygląda tak, że pakujemy jak najwięcej Crit Strike +13 w niebieskiego seta na 26 za Bronze Coiny, a później na 51 łapiemy złotego seta za Mithrile i robimy to samo, po czym wbijamy 65. Nie kombinujcie za dużo z armorami, bo Physical Defense jest bezużytecznym statem. Inna sprawa z bronią, chcemy ją wymieniać jak najczęściej, generalnie Bronze Coin -> Silver Coin na 36 -> +5-10 Platinum na 46 -> Kampanijna z Tiamaranty na 61 -> Kampanijna na 63. Nie zapominajcie łączyć ich ze sobą, bo daje to dużego boosta. Pijcie dużo potów, nie przejmujcie się zbytnio low levelowymi instancjami, stigmami (za wyjątkiem Berserkinga, Second winda i wysysających życie, ale o tym później), a wbijecie 65 w niecałe dwa tygodnie aktywnej gry.


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Manastone

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Dla standardowego Gladiatora używającego Greatsworda/Polearma nastawionego pod PvP + PvE rozkład manastone w 4.5 wygląda mniej więcej tak:


Crit Strike (900+) -> Accuracy (2900+) -> HP (reszta)


Crit Strike jest najważniejszą statystyką klasycznego, ofensywnego Gladiatora. Kropka. Crit Strike nie tylko zwiększa obrażenia, ale także daje dużą szansę na powalenie (knockdown) przeciwnika, co jest podstawą tej klasy postaci, gdyż a) rozpaczliwie potrzebujemy sposobu na przytrzymanie przeciwnika w miejscu, b) mamy tonę silnych umiejętności na przewrócony cel.

Cytuj
Mechanika gry: Crit Strike oraz Strike Resist

Podstawowa zależność jest taka 10 Crit Strike = 1% szansy na uderzenie krytyczne. Jest ona prawdziwa do momentu, gdy uderzymy w soft cap (limit po którym rozwijanie statystyki staje się mniej efektywne), który dla Crit Strike wynosi 500. Mamy wtedy około 50% szans na uderzenie krytyczne. Problem w tym, że zarówno wysokopoziomowe potworki, jak i gracze mają statystykę zwaną Strike Resist, która obniża naszą szansę na crita. Każdy punkt Strike Resist odejmuje nam punkt od naszego Crit Strike. Dlatego też musimy wpakować w Crit Strike znacznie więcej niż 500 punktów. Przyzwoici gracze mają w granicach od 300 do 500 Strike Resist, dlatego też optymalna wartość Crit Strike dla Gladiatora to 900-1000, aby po redukcji trzymać się w okolicach 50% szans na crita.

Accuracy mówi samo za siebie. Żadna ilość Crit Strike nam nie pomoże, jeśli nasz cios zostanie uniknięty, sparowany lub zablokowany (Evade, Parry, Block) przez brak celności. Dodatkowo nie możemy zapominać, że jeden z naszych podstawowych skilli: Berserking, obniża nam Accuracy o 200, więc musimy się odpowiednio przygotować. Na szczęście niewielka ilość przeciwników ładuje w duże ilości Evasion, Parry czy Block, dlatego wystarczy nam już około 2900 Accuracy, aby napis "blocked" nie pojawiał się zbyt często. Inna sprawa jest z Dredgion Commanderami i Deity w fortach, tutaj będzie nam potrzebne grubo ponad 3200 Accuracy.

Gdy spełniliśmy oba powyższe warunki, a zostało nam jeszcze kilka slotów, to najlepszym wyborem będzie wstawienie kilku manasków pod HP. Ot, użyteczna statystyka, pomaga nam radzić sobie z burstem, przeżyć fearlocka i wzmacnia naszego Second Winda.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Standardowe pytanie nr 1: Dlaczego nie manastony pod Attack z Polearmem/GS?

Wkładanie zielonych Manastone: Attack +5 do seta pod dwuręczną broń to jedna z najczęściej popełnianych pomyłek zarówno przez nowicjuszy, jak i przez doświadczonych graczy. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, najpierw trzeba zrozumieć w jaki sposób działa statystyka Attack w Aionie.

Cytuj
Mechanika gry: Attack

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!

Jak widać powyżej statystyka Attack jest podzielona w Aionie na dwie części:

Bazowy (Biały) Atak - Bazowy atak postaci i broni, zwiększany poprzez Enchantowanie oraz Fuzję broni. Uwaga: Dodatkowy Attack+ pod kreską w ekwipunku NIE JEST doliczany do bazowego ataku. Jest on mnożony przez przelicznik umiejętności, także każdy punkt Bazowego Ataku znacznie zwiększa obrażenia ze skilli. Ponadto wszystkie buffy zwiększające procentowo atak działają wyłącznie z bazowego ataku.

Bonusowy (Zielony) Atak - Dodatkowy atak jest zwiększany poprzez buffy, manastone oraz bonusowe statystyki Attack+ pod kreską w ekwipunku. Nie jest on mnożony przez przelicznik umiejętności, a dodawany na końcu jako stała wartość.

Czyli z grubsza obrażenia umiejętności fizycznych liczymy następująco: (SkillDMG*Bazowy Atak) + Bonusowy Atak = Obrażenia.

Lub prosto dla bardziej topornych: Biały bazowy atak broni jest znacznie ważniejszy niż zielony bonusowy atak z wszystkiego innego.

Manastony zaliczają się pod ten drugi i dają dokładnie i dosłownie 5 dodatkowych obrażeń do użycia podstawowego ataku lub umiejętności. Podczas ciosu krytycznego wartość ta wzrasta do 9, gdyż Polearm oraz Greatsword mają mnożnik ciosu krytycznego (Crit Multiplier) na poziomie 1.8x.

Przykład:

Średnie obrażenia uderzeń krytycznych wahają się od 1000 do 5000 w zależności od umiejętności i przeciwnika. Weźmy jako przykład cios krytyczny na przeciętnego przeciwnika PvP o wartości 1500 bez kamieni do ataku. Teraz wkładamy 10 Manastone: Attack +5. Jako, że jest to Crit, to teoretycznie otrzymujemy 90 dodatkowych obrażeń, lecz musimy wziąć pod uwagę globalną redukcję damage w PvP oraz redukcje PvP Defence %, także faktycznie otrzymujemy średnio dodatkowych 45 obrażeń.

Kosztem 10 slotów manastone zwiększyliśmy swoje obrażenia z 1500 do 1545, czyli o jakieś 3%. Zysk stanowczo nierównomierny do kosztów, przynajmniej w przypadku Greatsword/Polearm.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Nie pakujcie zielonych manastonów Attack +5 do zestawu pod Greatsword/Polearm. Po prostu nie warto.



Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
"Jestem zbyt bogaty", czyli inwestujemy w kompozyty

Podczas przygody każdego nolife w końcu dojdziemy do kryzysu egzystencjalnego. Mamy secik PvP, secik PvE, rozciągalkę, duale, łuk i tonę kasy, co z tym zrobić? I na to znajdzie się odpowiedź, a są nią Composite Manastones, czyli po prostu kompozyty, manastone łączące dwie statystyki jednocześnie. Jeśli nie macie zamiaru opróżniać swoich portfeli w Item Shopie, to wbijanie ich będzie kosztowało dużo złocistych kinahów, także przygotujcie się.

Nie muszę chyba dodawać, że wbijanie kompozytów w set niższy niż Abyssowy mija się z celem? No, ewentualnie na serwerach Gameforge (jeśli macie 25+ Veteran Rewardów) to opcją jest także Arenówka 60 c2, bo mamy do swojej dyspozycji 100% supple do odebrania na każdej postaci, a set możemy wymieniać między kontem, więc jeśli macie trochę insygni to taki Genium w full kompozyty jest na pewno lepszy niż BM'ówka (Battle Medallion/Blood Mark).

Jest kilka rodzajów kompozytów, na które każdy Gladiator patrzy z ociekającą ślinką, a są to:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Attack / Critical Hit
Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Critical Hit / Accuracy
Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Critical Hit / HP
Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Critical Hit / Attack
Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Critical Hit / Magic Resist

O ile stanowczo jestem przeciwko ładowaniu zielonych Attack +5 w seta (o czym pisałem wyżej), to opcja Attack +5 / Critical Hit +7-9 jest już bardzo rozsądna.

Dlaczego?

Otóż nadal naszym priorytetem jest osiągnięcie odpowiedniej ilości Crit Strike (Critical Hit=Crit Strike, ale tłumacze z GF to idioci) oraz Accuracy. W momencie gdy pakujemy zwykłe manastony, to po osiągnięciu tej ilości zostaje nam naprawdę niewiele miejsca na Attack, a 3 czy 5 zielonych manastone Attack +5 nie zrobi różnicy. Inna sprawa, gdy wyładujemy całego seta kompozytami Attack/Crit. Osiągamy wtedy wymaganą ilość Crita, a przy tym zyskujemy nawet 150-250 zielonego ataku z manastone. Jest to już ilość z jaką trzeba się liczyć.

Ale uwaga! Nie ma sensu robić wszystkiego po trochu. Albo zdecydujesz się ofensywę i władowanie wszystkiego w Attack / Crit z odrobiną Crit / Accuracy (obecne rozciągalki mają bardzo niskie bazowe statystyki, bez accu się nie obędzie), albo bardziej liczy się dla ciebie przeżywalność i wszystko wyładujesz Crit / HP. Spotkałem już wielu ludzi, którzy władowali po trochu wszystkiego, ot, tu jakiś Attack/HP, tam jakiś Crit/M.res i potem żałują tego, ale żal im wyjmować, bo mogą spalić całą resztę "topowych manastonów".  

Jest jeszcze trzecia opcja, podpatrzona również na koreańskich streamach - Critical Hit / Magic Resist. Nie osiągniemy w ten sposób Magic Resista potrzebnego do zresistowania jakiegokolwiek Sorca/SM'a/Gunnera, lecz ma to całkiem inne zadanie. Gladiator jest bardzo wrażliwy na wszelkie "łagodne" i przypadkowe CC, zwłaszcza w grupowym PvP. Ile razy dostaliście śmiesznego Attack Speed Slowa od Templara/Kleryka, randomowego AoE blinda, roota od kleryka pod M.res'a, godstone od sina czy nawet bezużytecznego Ankle Snare? Crit/M.res w dużej mierze adresuje ten problem, bo po wyładowaniu naszego seta w takie kamyki będziemy mieli około 2100 M.resa, co starczy do zresistowania większości debuffów, CC i godstone od klas nie ładujących w M.acc. A Gladiator niekontrolowany jest cholernie groźny.

Sami musicie wybrać, który styl gry najbardziej wam odpowiada, lecz niezależnie od tego - powodzenia w socketowaniu i farmieniu kasy. Będzie wam potrzebne.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Są trzy główne zestawy kompozytów dla Gladiatora, wprost od koreańskich graczy.   1. Attack/Crit + Crit/Accu   2. Crit/HP + Crit/Accu   3. Full Crit/M.res. Wybierzcie jeden, nie mieszajcie.



Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Stigmy

W przeciwieństwie do wielu innych postaci, Gladiator nie jest uzależniony od żadnego z drzewek Stygm, co oznacza, że nie potrzeba nam dużo AP, aby się uzbroić w umiejętności. Daje to nam również olbrzymią swobodę w wyborze umiejętnych kamyków, więc build będzie się różnił w zależności od gracza i ciężko powiedzieć, który tak naprawdę jest najlepszy. To powiedziawszy, istnieje jednak rdzeń czterech stygm, bez którego się nie obędziemy.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
MUST HAVE!

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Lockdown - umiejętność niezbędna by odblokować znacznie ważniejszy skill - Berserking, ale również przydatna. Po użyciu go zakładamy status Bind na 3 sekundy, co uniemożliwia celowi używanie skilli fizycznych. Użyteczne na klasy fizyczne i Gunnera, lecz długa, statyczna animacja i dzielony cooldown z doskonałym chainem Body Smash trochę przyćmiewa jego znaczenie.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Berserking - WIĘCEJ MOCY! Nasz bazowy wzmaczniacz pieprznięcia, nie ma opcji, aby Gladiator mógł się obyć bez tej krwistoczerwonej stygmy.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Unwavering Devotion - Jedyny powód, dla którego Gladiator ma jeszcze szanse kogokolwiek zabić bez bycia zestunowanym na amen. W PvP - absolutna konieczność. 90 sekund trwania z 180 sekundowym cooldownem sprawia, że bez żalu możemy go użyć zaraz przed rozpoczęciem walki, nie marnując cennego czasu już będąc w gąszczu przeciwników.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Second Wind - główne źródło przeżywalności Gladiatora. Zwiększone maksymalne HP, solidny heal za 35% maksymalnego HP (liczone już po zwiększeniu), ale przede wszystkim 500 Strike Fortitude, statystyka, której wielu ludzi po prostu nie rozumie, a która sprawia, że Gladiator ma olbrzymią przeżywalność przeciwko klasom bazowanym na fizycznych krytach (Sin, Ranger, Glad, Templar, Chanter).

Cytuj
Mechanika gry: Strike Fortitude [Nie mylić ze Strike Resist!]

Statystyka obniżająca Crit Multiplier (mnożnik obrażeń ciosu krytycznego) przeciwników. Każde 100 Strike Fortitude obniża Crit Multiplier przeciwnika o 0.1x. Crit Multiplier poszczególnych broni fizycznych wygląda następująco:

Dagger 2.3x
Sword 2.2x
Mace 2.0x
Polearm/Greatsword 1.8x
Staff/Bow 1.7x


Oznacza to, że bazowo przykładowy Ranger z ciosu krytycznego zada 1.7 razy więcej obrażeń niż z normalnego. Gdy odpalimy Second Winda zyskujemy 500 Strike Fortitude, czyli cios krytyczny tego samego Rangera zada zaledwie 1.2 razy więcej obrażeń niż normalny. W ten sposób dostajemy redukcję nawet 30% obrażeń z krytów na minutę, co odgrywa olbrzymią rolę w PvP!

Dlatego też Second Winda warto odpalić wcześniej niż później. Wielu Gladiatorów popełnia błąd i czeka z tym do ostatniej sekundy, w ten sposób nie wykorzystując pełnego potencjału tej umiejętności.

Pierwsze cztery sloty mamy obsadzone, także pora wypełnić kolejne 8. W zależności od tego co chcecie osiągnąć, polecam wybrać z poniższej puli:

Inne przydatne Stigmy:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!->Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Crippling Cut -> Tendon Slice - Crippling Cut jest solidnym kawałkiem damage na powalonych przeciwników z bardzo szybką animacją, lecz głównym bohaterem tego zestawu jest Tendon Slice. Gladiator poza powaleniami i Aether Holdem nie ma rdzennie żadnych sposobów na utrzymanie przeciwników w miejscu, tak więc każdy root jest na wagę złota. Tendon Slice nie dość, że zadaje wysokie obrażenia, to rootuje przeciwnika na 8 sekund, na dodatek nie dispelluje się po uderzeniu. Wady: dispellowalne potką i brak zasięgu.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Leg Fetters - Jeśli już o rootach mowa, to ciężko nie wspomnieć o tej stigmie na 65 z 4.0. Miała ona zastąpić przeterminowanego Ankle Snare, lecz niestety - w przeciwieństwie do młodszego brata można go zdjąć potką. Zalety: tylko minuta cooldownu, 15m zasięgu i spora szansa na wejście. W sam raz, aby zyskać parę metrów do naszego przeciwnika. Co do Ankle Snare - nie warto już go zakładać, zbyt rzadko wchodzi, nawet ze Slaughterem nieraz Gladiator upośledzony w M.resa potrafi go zresistować.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Piercing Rupture - Bum, bum! Nasza najsilniejsza masówka z największym zasięgiem. 10 metrów zasięgu i olbrzymi damage potrafią bardzo często dobić uciekającego przeciwnika lub wzbudzić zamęt w party przeciwnika. U Elyosów zamiast wybuchu koło nas dostajemy zasięgowe obszarowe Kamehameha, również bardzo przydatne.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Absorbing Fury - pierwszy z wampirycznych skilli wysysających życie. Niezbędne na PvE, bardzo przydatne na PvP. Krótki cooldown, 50% zwrotu HP, solidny damage w zasięgu 7m. Nieraz ten dodatkowy heal potrafi zrobić różnicę w walce. Dodatkowym atutem jest to, że Absorbing Fury zastępuje pierwszą umiejętność podstawowego chaina AoE, co oznacza, że kontynuując go mamy szanse na masowe powalenie.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Draining Blow - 100% zwrotu HP na powalonego przeciwnika, szybka animacja, 30 sekund CD. W przedłużającym się PvP potrafi odnowić nawet kilka tysięcy HP. Niedoceniany skill.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Exhausting Wave - Cztery bardzo szybkie pieprznięcia bronią o ziemię, odnawiające odrobinę HP, a jednocześnie zapewniające śmiercionośnego AoE bursta. Świetna umiejętność, lecz znacznie mniej efektywna, gdy mamy wysoki ping.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Slaughter - PvP only skill. Toggle zwiększający obrażenia na graczy oraz boost do Magic Accuracy. Daje znacznie więcej obrażeń niż Aion Strength, a Gladiator bardzo lubi obrażenia. Mmmm.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Magical Defense - stigma wprowadzona w 4.0, wtedy raczej średnio przydatna. W 4.5 natomiast zostaje zboostowana i będzie dawała +500 Magic Suppresion, co jest solidną wartością, zwłaszcza że to właśnie magowie są największymi zagrożeniami dla Gladiatora. Szkoda, że trwa tylko 15 sekund. // W 4.7 M.supp. wzrośnie do +1000, a cooldown zmniejszy się do 1:30, czyniąc z Magical Defense bardzo dobrą stigmę.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!->Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Dual Wielding -> Sharp Strike - kombo uwielbiane przez część Gladiatorów. Sharp Strike zapewnia bardzo szybką animację i dobry damage, niestety kosztem zmarnowanego stigma slota na Dual Wielding.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Weakening Blow - Ciekawa opcja, bo kosztem jednego stigma slota zyskujemy dwuskillowego chaina co 30 sekund. Damage nie powala, animacja również nie, ale możemy używać tych skilli w biegu i doskonale się sprawdza w momencie, kiedy wyprujemy się z naszych głównych chainów.


Jest także możliwość gry z pełnym dolnym drzewkiem + 4*must have z górnego, wtedy rezygnujemy w całości z masówek i kontroli na rzecz szybkiego chaina zadającego olbrzymie ilości damage. Niestety, chain może i jest dobry, ale w tym celu musimy założyć 4 praktycznie bezużyteczne stigmy, co jest zbyt dużym poświęceniem dla Gladiatora nastawionego pod PvP. Co innego na PvE z dual wieldingiem.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Second Wind, Berserking, Lockdown, Unwavering Devotion + dowolne pozostałe 8 stigm z listy, wedle uznania, powinno załatwić sprawę.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Przykładowe buildy Stigm

Standardowe bieganie PvP oraz dredy:
- Leg Fetters
- Weakening Blow
- Sharp Strike
- Magical Defense (od 4.7 będzie to must have)
- Na duele z klasami magicznymi

PvE (dla geeków DPS'u i wydajności):
- Tiamat's Hideout
- Katalamize i Runadium
- Rune Shield Tower




Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!

III. Ubieramy się, gdyż latać nago nie wypada

W Aionie o naszej skuteczności decyduje kilka czynników. Nasze umiejętności i refleks są ważne, doświadczenie i rozpoznawania umiejętności innych klas jest niezbędne, ping również odgrywa spore znaczenie, ale jak na kompetytywnego MMORPG przystało - olbrzymią rolę odgrywa ekwipunek. Łatwo możecie się domyślić, że Gladiator jako wojownik linii frontu i jednocześnie konkretny Damage Dealer musi dbać o swoje naostrzone zabaweczki i modne ciuszki.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Bronie

Na pierwszy ogień rzućmy naszą podstawową broń. Gladiator ma o tyle łatwo, że z dwuręczną bronią może skutecznie biegać zarówno na PvP, jak i PvE. Priorytetem każdego świeżego 65 powinno być zaopatrzenie się w konkretnego Polearma lub Greatsworda i odpicowanie go, jak tylko się da. A i tutaj pojawia się pytanie zadawane przez wielu nowicjuszy:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Greatsword kontra Polearm Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!

Opcja Greatsworda na Gladiatorze jest wtedy zwykle wyśmiewana. Słusznie i niesłusznie zarazem.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Polearm w 95% przypadków jest najlepszym wyborem na broń podstawową.

Greatsword jest opcją wyłącznie dla ludzi, którym naprawdę zależy na tym, aby latać z tą bronią, czy to z powodu wyglądu, czy to by być unikalnym, czy to dlatego, że wolą PvE od PvP (choć w tym wypadku można popatrzeć na duale. No albo po prostu wydropiliście dobrego GS, wtedy również możecie go bez problemu używać.

To powiedziawszy, nie jest prawdą, że używanie Greatsworda jest błędem. Ale najpierw kilka faktów odnośnie mitów, które tutejsi forumowi "eksperci" rozsiewają:

- Greatsword ma identyczny zasięg jak Polearm (~3m standard, ~7m extend)
- Szansa na Knockdown (powalenie) jest identyczna
- Enchantowanie ich daje dokładnie tyle samo (+4 bazowego ataku na level)
- Mają identyczny Crit Multiplier - 1.8x

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Czas na numerki!

Cała różnica między tymi dwoma orężami leży w bazowych statystykach. Dla przykładu hit tego sezonu, czyli bronie za BM'y, używane przez graczy na 65 na szeroką skalę:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!

Sytuacja jest podobna w przypadku niemal każdego zestawienia GS vs. Polearm. W tym wypadku statystyki pod kreską są identyczne, a jedyna różnica, której nie widać powyżej to fakt, że GS jest 3-strike, a Polearm 4-strike. Oznacza to, że podczas autoataku (oraz weavowania) Polearm ma szansę na złapanie dodatkowego mini-hita, dodającego odrobinę damage, ale przede wszystkim - zwiększając nieco proc na Godstone z pojedynczego ataku. Tyle, że z kolei Greatswordem wyprowadzisz ich więcej dzięki wyższej szybkości ataku, co przyćmiewa nieco przewagę dodatkowego strike.

Greatsword szybciej bije, ma więcej Accuracy (i Parry, ale to już małe znaczenie), ale za to ma mniej średniego bazowego Ataku i Crita. Dokładnie różnice prezentują się następująco:

a) 40 crita vs. 100 accuracy. Obu tych statystyk potrzebujemy i będziemy socketować, więc mamy przed sobą 2.1 Manastone Crit Strike do 3,4 Manastone Accuracy. Drobna przewaga po stronie GS.
b) Średni atak dla tego konkretnego GS wynosi: 445,5, natomiast dla Polearma: 471,5. Tutaj Polearm wyraźnie wygrywa.
c) Atk. Spd. to odpowiednio 1,5 dla GS i 1,7 (1,8 bez tytułu) dla Polearma na self buffach. Maksymalny Atk. Spd. z WoW'em to z kolei 1,2 i 1,4.

Wyższy Atk. Spd. daje nam szybsze animacje (a niektóre są nawet różne dla tych dwóch broni), a co za tym idzie więcej weavowanych ataków oraz umiejętności. Wyższy średni atak daje nam więcej damage.

Teraz pytanie - jak mają się te dwie statystyki do siebie?

Otóż to również sprawdziłem. Po długich sesjach testowych (ze względu na rozbieżność obrażeń Polearmów trwały one 10 minut każda, aby dać wiarygodny wynik) średni DPS (obrażenia na sekundę) wyniósł 3128 dla Greatsworda, a 3017 dla Polearma tej samej klasy.

Wnioski:

Wynikałoby z tego, że Greatsword jest lepszy? Odpowiedź brzmi: Nie.

Teoria teorią, ale w ciągu ostatnich czterech lat miałem okazję biegać dużo zarówno z Greatswordem i Polearmem. I co innego mieć do czynienia z nieruchomym celem, którego możemy swobodnie atakować bez przerwy, a co innego brać udział w bardzo dynamicznym Aionowskim PvP. W PvP swoje trzeba wybiegać, dlatego bonusy Atk.Spd. z Greatsworda nie są aż tak efektywne, jak dodatkowy burst z Polearma, dopóki nie walczymy man fighta na gołe klaty. Z kolei nieco wyższy DPS czyni Greatsword lepszą opcją PvE.

Dlatego mamy dwóch zwycięzców!

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Polearm - lepsza opcja dla 95% społeczności lubiącej czasem wizytować PvP.
Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora! Greatsword - zwycięzca w kategorii pure PvE carebear.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!

Extendy - bo długość ma znaczenie?

Czasy, gdy topową bronią Gladiatora była Bakarma połączona e50 minęły bezpowrotnie, lecz patch 3.5 przyniósł orzeźwienie w kwestii broni rozciągalnych (extendów). Wcale się nie zdziwię, jeśli wielu z was nie udało się w ogóle spotkać broni na sznurku - są one stosunkowo rzadkie, a ich statystyki nie powalają. Mają one natomiast jedną, istotną zaletę: dodatkowe 4 metry zasięgu na wszystkie ataki i umiejętności fizyczne.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Zasięg z extendów jest świetny, ale uciążliwe zdobywanie, bardzo wysoka cena i statystyki godne pożałowania czynią rozciągalną broń miłym dodatkiem, a nie podstawową inwestycją. Najpierw zainwestujcie w porządnego zwykłego Polearma, później jakiś tani łuk, następnie duale, a na końcu myślcie o extendach.

Wydawałoby się, że dodatkowe 4 metry to niewielka różnica, ale każdy, kto używał rozciągalnej broni na PvP wie, że bieganie z 7 metrami zasięgu to wręcz rozkosz. No bo ile razy biegnąc tuż-tuż za przeciwnikiem naszym oczom pojawia się wiadomość "Your target is too far"? Ile razy gracze skaczący naokoło doprowadzają nas do szewskiej pasji, gdyż nie możemy ich pacnąć przez łeb pełnym chainem? O tak, extendy rozwiązują te problemy.

Problem w tym, że najlepszy obecnie extendable polearm ma bazowe statystyki na poziomie złotego Kahruna na 60. Porównajmy go z mythikiem z Hyperiona, stosunkowo łatwo dostępną bronią (a w każdym razie znacznie łatwiejszą niż Grendal czy crafcony):

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
65 Extend Polearm po lewej, Hyperion po prawej

Olbrzymia różnica w bazowym ataku, deficyt accuracy i marne dodatkowe statystyki są powodem, dla którego extend jest używany wyłącznie przez doświadczonych i bogatych graczy jako broń dodatkowa na mobilnych przeciwników, w walce między plate'ami oraz podczas latania.

Pomimo słabych statystyk extendy są jednak cholernie użyteczne, pozwalając tobie pierwszemu wbić Lockdowna w walce w zwarciu, kite'ować klasy melee, gonić dystansowców, a także wykorzystać pełen potencjał Tendon Slice, bijąc graczy spoza ich zasięgu.

Jeden ważny fakt - patch 4.5 to powrót siege w Abyssie i pomimo, że jeszcze nie wiemy jak bardzo będą one popularne, to jedno jest pewne: Gladiator z extendem w walce powietrznej jest 10 razy skuteczniejszy niż Gladiator ze zwykłym 3-metrowym patykiem.

Sami musicie zdecydować jak ważny jest dla was dodatkowy zasięg, lecz nowym graczom radzę - zainwestujcie najpierw w zwykły ekwipunek i ogarnijcie jego użytkowanie, zanim zabierzecie się za extendy.


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Robin Hood wzywa, czyli zabawy z cięciwą

Wystarczy zerknąć w zestaw pasywnych umiejętności Gladiatora, by przekonać się, że jest on wszechstronnie uzdolniony w zakresie efektywnego używania oręża wszelkiego typu. W naszym zasięgu są Polearmy, Greatswordy, Daggery, Swordy, Mace, Shieldy oraz Bowy - jedyną fizyczną bronią, której nie możemy nosić, są Staffy. A szkoda.

Aion pozwala nam nosić dwa zestawy broni naraz i komfortowo przełączać między nimi. O podstawowej broni już porozmawialiśmy, teraz zajmijmy się pierwszą bronią dodatkową potrzebną Gladiatorowi - łukiem.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Pomimo braku ofensywnych umiejętności, łuk jest niezastąpiony podczas pościgów. Nie musimy w niego pakować dużych ilości pieniędzy, ale warto go mieć.

Solidny Polearm/Greatsword i jakikolwiek Łuk - tak wygląda podstawowy zestaw oręża potrzebnego Gladiatorowi do PvP. Zapytacie pewnie - po co jest nam potrzebna broń, z której nie mamy żadnych skilli? Otóż jak już wielokrotnie wspominałem, Glad jest zasięgowo upośledzony i nie ma dużych możliwości w zakresie łapania uciekających celów. Tutaj właśnie wkracza użyteczność tej broni.

25 metrów zasięgu i możliwość autoatakowania podczas biegu powolutku będzie pozbawiać naszego uciekiniera punktów życia. Obrażenia może nie są imponujące, lecz są to dodatkowe hity, których w innym wypadku byśmy nie zadali. Na dodatek każdy strzał z łuku ma szansę na założenie knockbacka, ~jednosekundowego stuna. No i szansę na procnięcie Godstone.

Głównym zastosowaniem łuku są, jak już wspomniałem, pościgi, lecz gdy nabierzecie już trochę wprawy w switchowaniu broni, przekonacie się, że przydaje się on także podczas kite'owania Templarów na Iron Skinie, odpalonych na maksa Gladiatorów, a także Sinów. W takich wypadkach warto nauczyć się nieco prymitywniejszej wersji jumpshotów - biegniemy do przodu, podskakujemy, podczas skoku odwracamy kamerę w stronę przeciwnika, wciskamy autoattack i biegniemy dalej. W ten sposób możemy atakować goniącego nas przeciwnika nie tracąc prędkości podczas obracania się.

Jedna ważna rzecz - jest ważne aby mieć łuk, ale nie jest priorytetem, aby był on super odpicowany. Łuk służy nam głównie do pacania ludzi z zasięgu, aż siądzie knockback, Godstone (o Godstone później) lub przeciwnik padnie od niewielkich ilości obrażeń. Nie musimy inwestować w łuk dużych ilości gotówki, w zupełności wystarczy nam dowolny eternal na 60-65 z połączonym BM lub arenówką. Dopiero na samym końcu, gdy mamy już cały end-gamowy ekwipunek, wtedy możemy zająć się bowem.


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Godstone, czyli RNG pełną gębą

Tona elementów Aion'a (i MMORPG w ogólności) opiera się na szansie i generatorze liczb losowych. Damage, crity, resisty, uniki, drop i mnóstwo innych czynników zależy w dużej mierze od naszego szczęścia. Jest jednak jeden aspekt, który rzuca się w oczy i wielokrotnie będzie powodował wyciek niekontrolowanego słownictwa z naszych ust.

Są to oczywiście Godstone, niepozorne kamyczki wsadzane do broni, których zadaniem jest siadanie w nieodpowiednich momentach i odmieniania losów bitwy. Na korzyść naszą lub przeciwnika, zależnie od fartu.

Gladiator, w przeciwieństwie do klas magicznych, ma tu dość uproszczony wybór, gdyż Godstone zadające obrażenia są zależne od Magic Boosta, tym samym bardzo nieefektywne. Możemy wrzucić je do duali pod bicie bossów, ale to właściwie tyle. Natomiast w kategorii statusówek moje typy wyglądają następująco:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Polearm/Greatsword:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!  Silence - stanowczy wybór numer jeden dla naszej głównej broni PvP. Wysoka szansa na wejście oraz długi czas trwania sprawia, że ikonkę silence zobaczymy na naszych przeciwnikach nie raz. Przeciw niektórym klasom jest zabójczy, przeciw innym - wyjątkowo irytujący.

Zalety: bardzo często wchodzi
Wady: można zdjąć potką, jak również wybiegać


Nie wiesz, co robić? Bierz Silence.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!  Paralyze - doskonały wybór dla osób wierzących w swoje szczęście. Znacznie mniej godny zaufania niż Silence, ale ekstremalnie skuteczny, gdy procnie. W rękach Gladiatora wymaga trochę wprawy, gdyż nasze knockdowny zdejmują efekt paraliżu, dlatego musimy odpowiednio używać swoich skilli, a i tak RNG może nas zaskoczyć.

Zalety: jak już wejdzie, to game over
Wady: bardzo niska szansa na proc'a


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!  Blind - na pierwszą broń znacznie lepszym wyborem będzie Silence albo Paralyze, lecz jeśli masz akurat za dużo kasy i ekwipunek ci się wala po warehouse, to broń z Blindem może być twoim przyjacielem jako switch na klasy fizyczne. Męczy cię jakiś dobry Glad, Chanter czy Templar? Łap blinda i jazda.

Zalety: bardzo efektywny przeciwko klasom fizycznym
Wady: bezużyteczny na całą resztę


Reszta Godstonów jest średnio użyteczna, choć na szczególne wspomnienie zasługuje tutaj Stun. Nie umieściłem go w polecanych, lecz jest to kamyk bardzo niedoceniany, bo ma aż 6% szansy na wejście i jest znany ze swojej umiejętności palenia Remove Shocków i przerywania castów.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Bow

Tak jak wcześniej wspominałem, łuk nie potrzebuje dużych inwestycji, jednak prędzej czy później będziemy chcieli zaopatrzyć naszą strzelajkę w boski kamyk, by zwiększyć swoje możliwości łapania przeciwników. Tutaj mogę polecić wam dwa typy:

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!  Stun - co to jest sekunda stuna, zapytacie? Ot, jakieś 9.4 metra dystansu do przeciwnika, zakładając posiadanie title na bieganie. Jako że z łukiem mamy do dyspozycji wyłącznie powolny autoatak, to największą rolę odgrywa szansa na wejście, a tutaj mamy aż 6%. To dużo. Jako bonus - idealnie pali Remove Shocki, choć czasem może to ułatwić przeciwnikowi ucieczkę.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!  Slow - nie ma fajerwerków, nie ma piorunów, nie ma wybuchów. Jest za to spora szansa na wejście i długi czas trwania. Można zdjąć potką, lecz Godstone ten jest na tyle niepopularny, że przeciwnicy zwykle stracą kilka sekund zanim się zorientują, że mają slowa (sprawdzone osobiście).

Dlaczego nie Root? Ot, po prostu za niska szansa. Bow ma bardzo niski attack speed i 2% nie wystarczą. Równie dobrze moglibyśmy wsadzić paraliż i liczyć na cud. Niestety, cuda zdarzają się rzadko, dlatego polecam trzymać się bardziej zaufanych Godstone.

Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!Skrót dla leniwych: Silence lub Paraliż do Polearma, Slow lub Stun do Łuku, 10-20% damage'ówki do duali PvE. Proste.


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Zbroje i biżuteria - co, jak i dlaczego

Chciałbym tutaj zaznaczyć, że nie mam zamiaru porównywać czy polecać setów obecnych w grze, gdyż wtedy niniejszy poradnik by się bardzo szybko przeterminował. Wyszczególnię tylko czynniki, na które powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze ekwipunku, zarówno tego na PvE, jak i PvP, jak również rozwieję kilka mitów, które krążą nawet wśród bardziej doświadczonych graczy.

Nikogo nie powinien zdziwić fakt, że ekwipunek PvP rozpoznajemy po statystykach PvP Defence/Attack % i skombinowanie takiego zestawu jest priorytetem dla każdego młodego wojownika, który wbił maksymalny poziom. Na szczęście gra poszła na zdecydowane ustępstwa w tej kwestii i zrobienie solidnego setu PvP nie zajmuje już długich miesięcy i bardzo szybko wskoczymy w wir walki.

Statystyki PvP nie oznaczają, że nie możemy chodzić w danym ekwipunku na instancje czy world bossy. Wręcz przeciwnie, na większość standardowych instancji wystarczy nam nasz podstawowy set PvP. Nie kombinujcie za dużo z jakimiś low levelowymi setami PvE z TF'a czy za Kahruny, tylko potrenujcie wasz DPS i znajdźcie sobie grupę na end-gamowe instancje, tam się ubierzecie w Mythiki PvE.

Niestety, od patchu 3.0 jesteśmy na PvP właściwie skazani na zbroje płytowe, które otrzymują najmniej bonusów do ważnych statystyk (Magic Resist, Magic Suppression, HP), a najwięcej do najbardziej bezużytecznej (Physical Defence). Jedynym wyjściem na chwilę obecną jest crafcona Balicka zbroja ze statami PvP, jednak jest ona bardzo ciężka do zdobycia i nie daje bonusów, jakich potrzebujemy.


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Ważne statystyki dla armoru (od najważniejszej):

1. 22% Speed w Butach, co najmniej 7% Attack Speed (a najlepiej 8%) w Rękawiczkach i ~12% total Flight Speed (aby z Titlem mieć w powietrzu capa 16.0) - podstawa, bez tego nigdzie się nie ruszamy.
2. Ilość slotów Manastone - 6 slotówka jest praktycznie zawsze lepsza niż 5 slotówka, gdyż główna siła Gladiatora to nie defensywa, a ofensywa, a dodatkowy manastone pod Crita czy Accu robi większą różnicę niż wiele innych statystyk.
3. HP - Bonus do punktów życia na każdej części armora to konieczność, zarówno do PvP, jak i PvE.
4. Magic Suppression - zaraz po HP nasz najlepszy przyjaciel, bardzo skuteczny przeciwko klasom magicznym.

Cytuj
Mechanika gry: Magic Suppresion

Każdy punkt Magic Suppression obniża o 1 punkt Magic Boosta naszego przeciwnika. Wraz z solidną ilością HP i odpowiednim doborem elemental resistów pozwoli nam przeżyć bursta od Sorca, Barda czy Gunnera.

5. Attack/Crit/Accuracy - zwykle nie ma ich wiele w bazowych statystykach, ale zawsze są mile widziane.
6. Strike Resist/Spell Resist - obniżają szansę Crita/Magic Crita przeciwnika.

Mniej przydatne oraz bezużyteczne statystyki dla armoru:

1. Physical Defence i Magical Defence - jest na rynku wiele gier, gdzie defence odgrywa olbrzymie znaczenie, zwłaszcza dla użytkowników ciężkich zbroi. Nie tutaj. Def/M.Def nie jest całkowicie bezużyteczny, lecz jego wpływ na przeżywalność jest mały.

Cytuj
Mechanika gry: Physical i Magical Defence

Każde 10 punktów Physical Defence obniża otrzymane obrażenia fizyczne o 1 (słownie: jeden punkt). Ten sam przelicznik mamy dla Magical Defence. Nie ma możliwości zebrania dużej ilości Magical Defence, tak więc ten temat w ogólę ominę, natomiast zbieranie Physical Defence mija się z celem w grze, gdzie większość klas polega na magicznych obrażeniach, a średni hit wynosi grubo ponad tysiąc.

Na dodatek Gladiator obniża swojego defa o 50% używając swojej kluczowej umiejętności: Berserking, co czyni tę statystykę mało użyteczną, choć oczywiście przy biciu dużej ilości małych mobków lub ekstremalnie słabych graczy może się przydać.

2. Parry - Parry jest statystyką użyteczną dla Gladiatora. W teorii. W praktyce wygląda to tak, że jest to jedna z tych statystyk, których trzeba mieć dużo, aby w ogóle działały. Problem w tym, że endgamowe abyssowe sety PvP nie mają jej w bonusach (za wyjątkiem Governorskiego, duh), a przedkładanie BMówki nad Abyssówkę ze względu na Parry nie ma sensu.

Inna sprawa z zestawami PvE, które często mają Parry, lecz tutaj zachodzi inny problem, który został przeoczony przez twórców gry. O ile zwykłe mobki będziemy w stanie sparować bez problemu, to Accuracy bossów jest przystosowane pod Block Templara, który bez problemu wyciąga ponad 4000 Blocka, podczas gdy Gladiator w secie z bonusem parry (bez manastonów) na defensywnej postawie i ze swoimi skillami wyciągnie ledwie około 3500, co nie wystarczy, aby sparować endgamowych bossów.

Zresztą, i tak jesteśmy teraz w patchu z PvE nastawionym pod HP i Elemental Resisty bardziej niż pod fizyczne ataki.

3. Block i Evasion - to samo co w przypadku Parry, tylko bardziej.

Cytuj
Mechanika gry: Accuracy, Block, Parry i Evasion

Te cztery statystyki łączą się ze sobą. Block wpływa na szansę zablokowania ataku tarczą i zredukowanie obrażeń o % podany na tarczy. Parry działa podobnie, lecz nie potrzebujemy tarczy, a blokowana ilość obrażeń zależy od przewagi twojego Parry nad Accuracy przeciwnika. Evasion daje nam możliwość całkowitego uniknięcia ataku.

Problem z Parry, Blockiem i Evasion jest taki, że aby w ogóle miały one szansę zaistnieć, musimy mieć wybranej statystyki więcej, niż nasz przeciwnik ma Accuracy. Przykładowo mając 2800 Block/Evasion/Parry, gdy wróg ma 2900 Accuracy mamy znikomą szansę na zablokowanie/uniknięcie ataku (około 1%, ta szansa zawsze tam jest, niezależnie od statystyk). Szansa ta rośnie drastycznie po przekroczeniu pułapu Accuracy przeciwnika. Mając 3200 Block/Evasion/Parry kontra 2900 Accuracy nasza szansa na zablokowanie/uniknięcie wynosi już około 30%.

Przyjmuje się, że maksymalny procent szansy na udany Block wynosi 50%, Parry 40%, a Evade 33%.

4. Magic Resist

Cytuj
Mechanika gry: Magic Resist

Magic Resist działa identycznie jak wspomniana wcześniej zależność Accuracy do Block/Evasion/Parry. Jeśli mamy więcej Magic Resist niż nasz przeciwnik Magic Accuracy (a właściwie to konkretny skill, bo umiejętności mogą mieć różne M.acc.), to mamy szansę na całkowite zablokowanie danej umiejętności. Szansa na Resista wynosi około 10% za każde 100 przewagi naszego MR nad M.Acc. przeciwnika.

Zbroje płytowe mają do siebie bardzo małą ilość Magic Resist (MR) oraz Magic Suppresion (M.supp), co sprawia, że Gladiator w walce z klasami magicznymi spływa niczym żelka po desce rozdzielczej samochodu w upalny dzień.

Nie, MR stanowczo nie jest priorytetem w pierwszym secie gladiatora, natomiast jeśli wytrwamy do takiego koreańskiego end game, to istnieje kilka opcji. Pierwszą z nich jest Abyssówka wysocketowana w kompozyty Crit/MR. Nie daje to olbrzymiej ilości MR, bo łącznie będziemy mieli około 2000-2100, lecz nie obniża w znaczący sposób naszych obrażeń, a o wiele trudniej będzie nas kontrolować poprzez rooty kleryka i debuffy klas fizycznych.

Drugą z nich jest przyrządzenie sobie MR setu na switcha. Nie ma sensu, żeby był to plate, tak więc możliwości mamy ograniczone. Na chwilę obecną w 4.6 najlepszą opcją jest crafcony leatherowy set balicki ze statami PvP. Po konkretnym wysocketowaniu się osiągamy około 2300-2450 MR, jednocześnie mając 1700 M.supp. Nie uchroni nas to przed wszystkim, ale może znacznie ułatwić potyczki z przeklętymi magami.  


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
IV. Światła, kamera, akcja!... czyli jak bić, żeby zabić.

Ubrani, wysocketowani i gotowi do boju? Słusznie. Szkoda tylko, że Aion w porównaniu do większości MMORPG jest bardzo dynamiczny, a także ma ekstremalnie dużo kruczków mechanicznych i drobnych tricków, które pozwolą wspiąć się o krok wyżej nad przeciwników i co sprawia, że tak długo w niego gram. Bo zawsze jest miejsce na rozwój.

Gladiator stanowczo nie należy do najtrudniejszych postaci w grze. Jego zestaw umiejętności nie jest żadną miarą imponujący, nie ma on wielu asów w rękawie, ale z miejsca można odróżnić dobrego glada od takiego średniego. Zacznijmy od absolutnych podstaw i nawyków, które powinniście sobie wpajać już od samego początku, nie tylko w grze Gladiatorem.


Obrazek - nie zaladowal sie? powiadam autora!
Kluczowe przykazania wojownika Aion'a:


Nigdy nie miej myszki przede klawiaturą swoją.

Myszka nie będzie twym głównym narzędziem do gry w Aiona. Nigdy. Myszka służy do obracania kamery, łapania targetów poza zasięgiem tabulatora oraz używania mniej "nagłych" buffów/scrolli/potek. Poruszamy się na klawiaturze. Domyślnie jest to WSAD + Spacja, możecie sobie przebindować jak chcecie, ale musimy pod ręką mieć bieg we wszystkie 4 kierunki, jak również skok.

Wszelkie chainy oraz umiejętności atakujące winny zbindowane być na klawiaturze.

A już zwłaszcza te po powaleniu. To samo tyczy się autoattacku. Domyślnie autoattack jest przypisany pod C oraz "1". Nieważne gdzie go dacie, ale musicie go mieć pod ręką.

Wroga swego pod klawiszem trzymaj.

Gladiator ma tendencję do łapania wszystkich mobów i NPC naokoło, także poza normalnym TAB'em musimy mieć zbindowane targetowanie na rasę przeciwną. Nie obędzie się również bez przypisania switchowania zestawów broni.

Nie żałuj dóbr swych doczesnych, gdyż z nich siła płynie.

Na PvP obowiązkowo miejcie załadowane Power Shardy w obu rękach i używajcie ich. Robią różnicę. Nie oszczędzamy również na scrollach ani potach. Nie są drogie, a dają olbrzymiego boosta. Siadanie i Herb Treatmenty są dla słabiaków i botów.







Jeżeli macie jakieś inne propozycje zagadnień lub krytyczne uwagi, to walcie śmiało, zobaczymy co da się zrobić.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 23, 2014, 16:26:20 wysłane przez Ozonek » Zapisane
Reklama
« : Kwietnia 08, 2014, 18:08:05 »

Zarejestruj konto i zacznij grać!
 Zapisane
Ozonek
Użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomości: 69
Rasa: Asmodians
Klasa: Gladiator
Nick: Ozonek
Wersja: Europa




IGNORUJ
Odpowiedz 1 : Kwietnia 08, 2014, 18:08:45

Zarezerwowane miejsce, gdyż nie wiem jaki limit znaków ma to forum.

<
Zapisane
Skoczek
Darczyńca
Ekspert
*
Offline Offline

Wiadomości: 816
Rasa: Asmodians
Nick: Healmasterka
Wersja: Europa
Serwer: [PL] Barus




IGNORUJ
Odpowiedz 2 : Kwietnia 08, 2014, 18:52:41

Cytuj
*A jak szukasz klasy do łatwiutkiego facerollowania ludzi, to rób Gunnera, jak wszyscy tchórze.
Ładny, schludny poradnik no i plus za ten cytat Język sugeruje by ktoś go podpiął do zatwierdzonych poradników, na pewno pomoże graczom.
Zapisane
Windtalker
Darczyńca
Ekspert
*
Offline Offline

Wiadomości: 625
Rasa: Asmodians
Klasa: Gladiator
Wersja: Europa
Serwer: [EU] Perento




IGNORUJ
Odpowiedz 3 : Kwietnia 08, 2014, 20:02:50

Cytuj
wykite'owania jak dzieciak na wózku inwalidzkim

żenujący tekst, nie wiem, czy byłeś kiedyś w skórze takiej osoby, czy pierniczysz tak po prostu dla efektu cwaniaka.

Leg Fetters przydatne, ale Ankle Snare pomijasz całkowicie? gratuluję. szkoda, że ktoś może pomyśleć, że masz rację, przez przypadek.

czekam na dalsze części - największe mrowienie w odnóżach budzi myśl o rozprawce GS vs. PA...

/Przypominam o kulturze - Regulamin
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 09, 2014, 09:39:29 wysłane przez Kerrigaan » Zapisane
michauek
Zaawansowany użytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 490
Rasa: Elyos
Klasa: Gladiator
Serwer: [EU] Spatalos




IGNORUJ
Odpowiedz 4 : Kwietnia 08, 2014, 20:55:37

fajny poradnik, ale nikt nigdy go nie przeczyta Mrugnięcie

tylko, ze leg fetters to jakas pomylka...
Zapisane
Ozonek
Użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomości: 69
Rasa: Asmodians
Klasa: Gladiator
Nick: Ozonek
Wersja: Europa




IGNORUJ
Odpowiedz 5 : Kwietnia 08, 2014, 22:52:57

@panowie przede mną

Leg Fetters jest marne w przypadku 1v1, bo każdy sobie to wypotuje i nie masz za bardzo co z tym zrobić, bo z refleksem przeciętnej osoby zyskujesz jakieś 5-8 metrów dystansu. Natomiast gdy biega się w kilka osób na PvP, to szarża + Leg Fetters daje ten dodatkowy ułamek sekundy, aby twój party member wbił targetowi CC z prawdziwego zdarzenia. Leg Fetters ma ten duży plus, że bardzo często wchodzi, nawet w klerów na 10k tarczy.

Ankle Snare tracił swoją przydatność z update na update, a teraz jedyne w co jakotako wchodzi to Gladzi i Leathery, z czego każda z tych klas może się w łatwy sposób z niego uwolnić skillem. Szansa na wejście w rozsądnie wygearowanych Clothów/Chainów to mniej niż 50% (ze Slaughterem ofc), także wolę postawić na 85% proca Leg Fetters i zyskanie paru metrów niż grać w totka z Ankle Snare w imię zasady "a nuż się uda". Niestety, trzeba wyjść z 2.7.

Cytuj
fajny poradnik, ale nikt nigdy go nie przeczyta Mrugnięcie

Cóż, mam nadzieję, że nowicjusze przeczytają chociaż pogrubione części TL;DR. Reszta jest dla ludzi, którzy lubią babrać się głęboko w cyferkach i brać pod uwagę każdy, nawet najmniejszy czynnik mechaniki - jak ja. Dlatego też nazwałem to "Kompendium Wiedzy", a nie "Krótki przewodnik". ;p
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 08, 2014, 22:59:43 wysłane przez Ozonek » Zapisane
Ibod
Użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomości: 57
Rasa: Elyos
Klasa: Cleric
Nick: Winko
Serwer: [PL] Barus




IGNORUJ
Odpowiedz 6 : Kwietnia 09, 2014, 00:18:17

...
« Ostatnia zmiana: Czerwca 10, 2014, 23:46:56 wysłane przez Ibod » Zapisane
MechWarrior
ModeratorPlus
Ekspert
*
Offline Offline

Wiadomości: 1118
Rasa: Elyos
Klasa: Templar
Nick: MechWarriorBK
Legion: AmberEye
Wersja: Europa
Serwer: [EU] Spatalos




IGNORUJ
Odpowiedz 7 : Kwietnia 09, 2014, 03:26:08

Bardzo ładny poradnik , w 100% zgadzał bym się z manastonami atak przed wprowadzeniem patcha z kompozytowymi manastonami , mechanika działania którą podałeś jest poprawna , jednakże gdy wpakujesz tego ataku znacznie wiecej to juz widać efekt , od samego poczatku aiona mechanika działania bazowego ataku z broni oraz z manastonów nie zmieniła się i zawsze byłem sceptyczny gdyż jest to malutenki procent na zwiększenie swoich obrażeń , jednakże jest to JEDYNY sposób na zwiekszenie ich w przypadku gdy już masz maksymalny enchant broni oraz wszystie wymagane statystyki (acc crit) w żadnym wypadku nie poświęca sie acc czy crita dla manastonów ataku.
Od patcha 4.0 zrobiłem set full att 5 /crit 8 , czyli zyskałem 125att oraz 200crita z 25 manastonów , moim zdaniem jest to ODCZUWALNA róznica w PVP a w PVE jest bardzo bardzo duża , pamietaj że gladiator mimo wsyztsko jest szybką postacią i zadaje tych hitów dużo , nie da sie ilości tych ciosów uśrednić lecz w walce uderzysz przeciwnika kilka naście lub nawet dzieciąt razy więc sumując cały dmg otrzymany z bonusu da już jakąś niezła liczbę, jako alternatywę podałes hp jednak 10 manastonów HP daje zaledwie 1000 bonuowego HP co jest praktycznie niczym i coprawda może uratować skórę ale praktycznie jest to 1 cios lub ułamek ciosu każdej klasy , praktycznie każa klasa zadaje więcej niz 1000 obrażeń 1 ciosem , więc uważam że poza crit acc , można dać HP lub właśnie atak , nie dawał bym jedynie żadnych manastonó m.res gdyż uzyskana bonusowa warośc najzwyczajniej w świecei nic nam nie da.
Temat przyklejam.
Zapisane
Windtalker
Darczyńca
Ekspert
*
Offline Offline

Wiadomości: 625
Rasa: Asmodians
Klasa: Gladiator
Wersja: Europa
Serwer: [EU] Perento




IGNORUJ
Odpowiedz 8 : Kwietnia 09, 2014, 05:20:14

Cytuj
Niestety, trzeba wyjść z 2.7.

chyba gramy w dwie różne gry, skoro u Ciebie użycie Ankle Snare to gra w totka.

dopisz tylko, żebyś był uczciwym, że Leg Fetters idze wypotkować oraz że knocdown (dziwne, dość częsty u gladiatora, a Ty ani słowa o tym) przerywa status spowodowany Leg Fetters, w przeciwieństwie do Ankle Snare.

poza tym uzasadnianie Leg Fetters, bo "daje czas, żeby ktoś z party wrzucił cc na przeciwnika" - dajcież spokój...
Zapisane
MechWarrior
ModeratorPlus
Ekspert
*
Offline Offline

Wiadomości: 1118
Rasa: Elyos
Klasa: Templar
Nick: MechWarriorBK
Legion: AmberEye
Wersja: Europa
Serwer: [EU] Spatalos




IGNORUJ
Odpowiedz 9 : Kwietnia 09, 2014, 05:30:52

@wind on kilka razy wspomniał o tym że da się leg fetters sciagnąc pota ,
co do ankle snare vs leg fetters ja osobiście uzywam ankle na 2 moich gladach i czasem zrezistuje , podkreślam CZASEM , na 80% spokojnie mogę powiedziec że wchodzi i jest nie ściągalny pota więc wole osobiście ankle , lecz zgadzam się z autorem że leg fetters którego nosiłem 2 miesiące wchodził częsciej jednak był instantowo przez mojego przeciwnika ściągany.
od 2009 roku wylvlowałem 4 gladiatorów na 3 różnych kontach w tym 3 na 65 lvl , jest to jedyna klasa którą stworzyłem tyle razy dla porównania templara tylko 1x dociagnełem do 65 lvl (2gi kisi na 64lvl) Język
Zapisane
deepPHD
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1534
Rasa: Elyos
Wersja: Korea

konserwy, muzyka bez przerwy !!!!!




IGNORUJ
Odpowiedz 10 : Kwietnia 09, 2014, 07:38:01

Swietny poradnik, propsy ozonku. Btw z tytulem na gs ma sie chyba 1.4 as
Zapisane
FoMOn
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 5612
Rasa: Elyos
Wersja: Europa
Serwer: [EU] Spatalos




IGNORUJ
Odpowiedz 11 : Kwietnia 09, 2014, 08:01:26

Tak jak Mech uważam, że jak ma się wymagany pułap crit i acc, to lepiej pakować atak niż HP.
Poza tym 1 pkt atak daje 2 punkty dmg w PvE i 1 pkt dmg w PvP (na przeciwniku o porównywalnym poziomie lvlowym), więc tak naprawdę dmg generowany z tytułu statów dodatkowych jest większy, niż pisze ozonek.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 09, 2014, 08:04:30 wysłane przez FoMOn » Zapisane
Ozonek
Użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomości: 69
Rasa: Asmodians
Klasa: Gladiator
Nick: Ozonek
Wersja: Europa




IGNORUJ
Odpowiedz 12 : Kwietnia 09, 2014, 08:55:53

@MechWarrior

Masz rację, że manastony pod Attack są jedynym sposobem na zwiększenie tej statystyki po scapowaniu broni, lecz wciąż uważam, że nie warto dla paru flat dodatkowych punktów damage poświęcać cennych slotów. Crit/Attack dają tylko +2 Ataku, Attack/Crit są nieco lepszą opcją, ale wciąż stanowczo wybrałbym Crit/HP.

Gladiator lubi damage, ale nic mu z tego, jeśli zostanie zdjęty burstem na pierwszym coverowanym silence (lub fear locku) zanim zdoła odpalić Second Winda i resztę selfbuffów. Z własnego doświadczenia wiem, że te dodatkowe 1-2k bardzo często robią różnicę przeciwko burstowi przyzwoitego Sorca, Rangera, Gunnera czy nawet Barda, którzy na pierwsze combo potrafią zdjąć Gladowi około 12-13k HP. W tym wypadku te kilkaset punktów HP stoi na granicy pomiędzy życiem a śmiercią, dając nam czas na odpalenie Abyssowej Potki, SW, odpalenie UD, Berserka i wykonanie słodkiej zemsty.

@Windtalker

Leg Fetters można ściągnąć potką, pisałem o tym. Ale może nie zauważyłeś, że w chwili obecnej każda klasa oprócz SM'a ma możliwość ściągnięcia Ankle Snare skillem. Poza tym powiedz mi z ręką na sercu, jaką skuteczność ma Ankle Snare przeciwko wygearowanemu (ważne!) Clothowi?

Osobiście nie jestem fanem żadnego z tych rootów, bo są po prostu zawodne i jak tylko wyjdzie 4.5 mam zamiar potestować zboostowany Magical Defense w akcji, ale mimo to moje pieniądze wolę postawić na Leg Fetters, który jednak jest bardziej godny zaufania, a na dodatek ma tylko 60 sek cooldownu.

@DeepPHD

Nie, title nie zmienia wyświetlanego Atk.Spd. z GS'em.
Zapisane
Buuuuu
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 793




IGNORUJ
Odpowiedz 13 : Kwietnia 09, 2014, 09:03:32

Albo sie myle albo Ty...sm moze zdjac Anakle Snare tez,tym skillem co ma 3min CD ? i wylazi z root np.
Zapisane
incube
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2046
Rasa: Asmodians
Wersja: Europa




IGNORUJ
Odpowiedz 14 : Kwietnia 09, 2014, 09:11:44

nie znam się na gladzie, więc przeczytałam pobieżnie, ale bardzo fajnie napisany, estetyczny poradnik~
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 9
Drukuj
 
Skocz do:  

Zarejestruj konto i zacznij grać!